نماینده مردم یزد در مجلس ضمن ارائه فهرستی از آسیب‌های جدی فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه‌ها از جمله بی‌تفاوتی دینی و سرخوردگی تشکل‌ها، دانشجویان را پرچمداران تحول خواند و خواستار معماری زیست‌بوم فرهنگی توسط مسئولان دانشگاه شد.

دانشگاه طبق اسناد بالادستی، محل تحول اجتماعی است

به گزارش خانه ملت؛ محمدصالح جوکار نماینده مردم یزد، اشکذر، زارچ و بخش ندوشن در مجلس شورای اسلامی در نشستی با حضور رؤسای دانشگاه‌های استان، مدیران فرهنگی، مسئولان نهاد رهبری و نمایندگان تشکل‌های دانشجویی، پس از استماع دغدغه‌های دانشجویان، به تبیین ریشه‌ای چالش‌ها و ارائه راهکارهای عملی برای ارتقای کنشگری مؤثر جریان دانشجویی پرداخت.

این نماینده مجلس در دوره دوازدهم با تأکید بر اینکه تصمیم‌گیری در اتاق‌های دربسته مسئولان با واقعیت‌های کف جامعه دانشجویی تفاوت ماهوی دارد، فهرستی از دغدغه‌ها و آسیب‌های جدی را که امروز گریبان‌گیر فضای آکادمیک کشور است، برشمرد و گفت: کمرنگ شدن و بی‌تفاوتی دانشجویان نسبت به مسائل دینی و انقلابی، سطحی‌نگری و نمایشی بودن بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی، افزایش آسیب‌های اجتماعی در دانشگاه‌ها، به‌ویژه معضل مواد مخدر، سرخوردگی و بی‌انگیزگی تشکل‌های دانشجویی متأثر از عملکرد برخی مسئولان، بی‌میلی به مطالعه و عدم اجرای برنامه‌های فرهنگی عمیق و اثربخش، فعالیت جریان‌های انحرافی و عرفان‌های کاذب در محیط دانشگاه از جمله موارد مهم است.

وی با مقایسه فضای بسته و امنیتی دانشگاه‌ها در دوران قبل از انقلاب با فرصت کنونی، تصریح کرد: امروز مقام معظم رهبری مشوق فعالیت، نقد و مطالبه‌گری شما هستند. دانشگاه طبق اسناد بالادستی، محل تحول اجتماعی است و این تحول، تنها در عرصه علم نیست. در تولید گفتمان، فرهنگ و کنشگری، دانشگاه باید پرچمدار باشد و این پرچم دست شما دانشجویان است.

دانشگاه طبق اسناد بالادستی، محل تحول اجتماعی است

جوکار از دانشجویان خواست تا با سوال و مطالبه‌گری از مسئولان، بازوان نظارتی کشور باشند و اجازه ندهند برنامه‌های راهبردی کشور مانند برنامه هفتم پیشرفت، به سرنوشت برنامه‌های قبلی دچار شود.

رییس کمیسیون امورداخلی کشور و شوراهای مجلس خطاب به رؤسا و معاونین فرهنگی دانشگاه‌ها، سه راهبرد کلیدی را برای اصلاح وضع موجود ارائه داد و بیان کرد:اعتماد به دانشجویان، باید به جوانان و دانشجویان اعتماد کرده و میدان را به آن‌ها واگذار کنیم. کار فرهنگی با دستور اداری پیش نمی‌رود. همچنین عدالت در توزیع بودجه، بودجه فرهنگی باید بر اساس عدالت و مبتنی بر عملکرد، نقش‌آفرینی و اثربخش بودن برنامه‌های تشکل‌ها توزیع شود، نه بر اساس نگاه‌های خاص. از طرفی تقویت ساختاری معاونت فرهنگی، جایگاه معاونین فرهنگی در دانشگاه کجاست؟ این جایگاه و اختیارات باید تقویت شود. نقش معاون فرهنگی صرفاً برنامه‌ریزی چند مراسم نیست؛ بلکه معماری و مدیریت کلان زیست‌بوم فرهنگی دانشگاه است.

وی در پایان ضمن اعلام آمادگی کامل برای حضور مستمر در دانشگاه‌ها جهت حل مشکلات، تأکید کرد: به عنوان نماینده، آماده‌ام تا در کنار شما بنشینم، مشکلات را بشنوم و آنچه در حوزه کاری من است را با جدیت پیگیری کنم تا با هم‌افزایی، شاهد اعتلای فرهنگی و رفع دغدغه‌های موجود در دانشگاه‌های استان باشیم. /

پایان پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha